ZE ZÁKULISÍ RED BULL RINGU


Okruh, původně postaven v roce 1969 pod názvem Österreichring hostil Formula 1 Grand Prix po dobu 18ti let od roku 1970 do 1987. Tato, původně 5.9 km dlouhá vysokorychlostní trať kaskádovitě vestavěná do monumentálního pohoří Tauern, byla během krátké doby považována za nejkrásnější závodní dráhu světa.


Díky blízkosti okruhu pravidelně zabloudilo na Grand Prix i pár ČSAD autobusů. Piloti i fanoušci si zamilovali velkolepé závody, plné bizarních situací a nezapomenutelnou atmosféru. Rychlosti nad 300km/h tady vozy dosahovaly nejen na cílové rovince a předjíždět se dalo téměř všude. Od fandů přes mechaniky, až po superhvězdy Rindta, Stewarta, Fittipaldiho, Laudy, Prosta, Petersona či Mansella si závody užívali naprosto všichni. Kromě známých celebrit, zde dokázali zazářit i „outsideři“ – kdo by mohl zapomenout na překvapivé vítezství Brambilly, Watsona, Jonese, nebo Angelise.  Rok 1970 se nesl ve znamení fandění domácímu pilotu Jochenu Rindtovi, který o několik týdnů později paradoxně tragicky zahynul v Monze. V roce 1984 patřilo vítezství dalšímu domácímu jezdci,  Nickimu Laudovi.

V polovině 80. let se ale imperátorovi Ecclestoneovi znelíbilo, že si Rakušané nenechali diktovat jeho podmínky ve stejném objemu, jako jiní pořadatelé. Dvě kolize při startu za milionové škody navíc přispěly k tomu, že byla trať z kalendáře F1 odstraněna. A to na dobu dlouhých téměř deseti let. Původní Österreichring tak začal pomalu umírat. Až poté stát přišel na to, kolik jinak chudému regionu okruh vynášel, a společně se sponzorem A1 investoval do nové výstavby a přesvědčování pana Ecclestona. Naštěstí s úspěchem.

red bull ring stavba.jpg

V letech 1995-97 zde probíhaly rozsáhlé rekonstrukce. Tato nově přestavěná trať s názvem A1-Ring pokračovala v hostování  F1 Grand Prix, DTM závodů a motocyklových závodu po dobu dalších sedmi let.  To, na čem směla závodit generace Schumacher – Häkkinen, však nemělo s majestátní původní tratí nic společného. Zkrácený okruh, plný pomalých zatáček sice odpovídal bezpečnosti a požadavkům moderní doby, ale byl ranou do obličeje každého pamětníka. Už jen fakt, že místo, kde roku 1975 utrpěl smrtelná zranění nezapomenutelný Mark Donohue, sloužilo jako parkoviště autobusů, stál za zamyšlení.

Více než 7 let působení si ale podle Bernieho Eccelstona trať nezasloužila a v roce 2003 se F1 ve Štýrsku předvedla naposledy. Poslední Grand Prix zde vyhrál Michael Schumacher. A Ring zase jednou osiřel.

Třetí šanci se pokoušel dát dráze nový majitel, limonádový milionář Dietrich Mateschitz, který měl s bývalým rakouským okruhem velkolepé plány. Za 700 milionů chtěl na úpatí malebného pohoří Tauern vybudovat gigantické sportovní středisko. Projekt „Spielberg“ však uvázl v politických tahanicích a ekologických problémech. Po několika letech rozmýšlení se Mateschitz rozhodl zrealizovat svůj projekt alespoň v menším měřítku a v zásadě nechal znovu postavit starý A1 Ring s cílem vytvořit mimo jiné předjížděcí příležitosti. Znovuotevření nově pojmenovaného okruhu Red Bull Ring jsme se dočkali 15. Května 2011. Sláva to byla veliká, za účasti slavných jmen Formule 1 současnosti i minulosti. Dietrich Mateschitz tak splnil sen sobě, ale i spoustě fanoušků. Také stojí za zmínku, že většina investic na výstavbu šla z jeho vlastního, soukromého účtu. Trať má nyní 4326 m s 10 zatáčkami. Sice už se zde v nejbližší době nedočkáme závodů Formule 1, ale můžeme zde sledovat na několik druhů rozdílných motoristických závodů, například Ducati Masters, Supermoto Intercup, Formula 2 a v neposlední řadě Radical Masters a European R-Cup.

My se chystáme na tento krásný okruh nyní, na testování ve dnech 23.5 až 24.5. Pro jezdce to bude zároveň příprava na srpnové závody European R-Cup a Radical Masters.

rbring.jpg

Zpět