EUROPEAN R-CUP OFICIÁLNĚ STARTUJE!


Už v předchozích letech se na českých okruzích během neoficiálních podniků objevovaly britské stroje Radical. Letoškem oficiálně startuje nultý ročník European R-Cupu a úvodní podnik se koná již tento víkend v rámci Jarní Ceny Masarykova Okruhu u Brna. Od pohledu dravé supersportovní vozy s motocyklovými motory slibují skutečně dramatickou podívanou, kterou podporuje i fakt, že ve startovní listině zahajovacího víkendu je v současnosti na 20 vozů, na kterých se bude střídat celkem osmadvacet jezdců!

Filosofie
Radical je britská značka a výrobce se sídlem v Peterborough založil svou filozofii na všestranném využití. Ano, s Radicalem je možné dokonce zažádat o přidělení registrační značky a jezdit s ním v běžném provozu. Jeho sportovní srdce jej ale přímo předurčuje k využití jako sportovního nářadí na okruzích. Už při pohledu na aerodynamické tvary elegantní kapotáže této placky, je jasné, že rychlost je základní smysl její existence.

Technika
Velkou předností Radicalu je relativně nízká hmotnost a velký výkon agregátu, který je přenášen na zadní nápravu. Vozy disponují motory Powertec Suzuki 1340 ccm K8 (210 koní) pro kategorii Clubsport, anebo Powertec Suzuki 1500 ccm K8 (260 koní), eventuelně Powertec Suzuki 1500 ccm K7 (252 koní) v kategorii Supersport. Další lahůdkou je pneumatické řazení pomocí pádel pod volantem, nebo řazení sekvenční převodovkou podle typu vozu. Už od pohledu jde o velice stabilní stroj a potvrzují to i slova jezdců, kteří říkají, že jde o auto s velice vypočitatelným chováním, skvělou ovladatelností a velice dobře fungující aerodynamikou. Dokonce i do smyku se dá utrhnout velice pomalu, takže krizovou situaci lze dobře řešit. 
Přísný technický předpis zapovídá jakoukoli lidovou tvořivost, povoleny jsou pouze originální díly britského výrobce. Pohárový princip posiluje i jednotné obutí a povoleny jsou pouze speciální gumy Dunlop Radical. Každý vůz má na víkend k dispozici osm kusů plášťů na sucho, eventuelně navíc jednu Joker-pneu ovšem s tím, že při jejím použití jsou mu k dosaženému času přičteny dvě sekundy navíc.

Propozice
Základní formát víkendu je celkem jasný, v pátek dva volné padesátiminutové tréninky, v sobotu hodinová kvalifikace a v neděli dopoledne první vytrvalostní závod na 50 minut a odpoledne druhá bitva opět na 50 minut. Postavení na roštu je pro první závod dáno výsledky první poloviny kvalifikace a se druhým závodem se pojí analogicky druhá část kvalifikačních jízd. Start obou závodů je letmý a pochopitelně, ačkoli všechny stroje startují dohromady, logicky se hodnotí odděleně kategorie Clubsport a Supersport. Závod je vypsán s povinnou zastávkou v boxech, která může být vykonána kdykoli po dvacáté minutě od startu. Jede-li dvoučlenná posádka, zastávka je určena ke střídání jezdců, pokud jede pouze jeden pilot, musí během zastávky vystoupit z vozu a oběma nohama se dotknout země. Zastávka musí trvat minimálně jednu minutu a není během ní dovoleno tankování.

Jezdci
Dá se předpokládat, že startovní listina se během sezóny bude měnit a promotéři doufají, že i rozšiřovat. Účast v Brně přislíbili například trucker David Vršecký, který byl vyloženě nadšen z nedávného testování. Mezi další známá jména patří například okruhový mistr republiky Miroslav Forman, s nímž se právě David bude střídat. Dál zde figurují Ondřej Navrátil, Radek Bareš, Hynek Charous. Ti všichni jsou známí například z účasti v legendárním poháru Octavií. S Radicalem pojede ale také Zbyněk Passer, předloňský vítěz formulové Divize 3. Dodejme, že pojede i několik zahraničních hostů, Britů, Slováků, Rakušanů a také polská závodnice Karolina Czapka,známá českým divákům z podniků zónového mistrovství střední Evropy. Úvodních testů se účastní i litevská závodnice Karline Stala.

Srdečně zveme k prvnímu podniku
Závěrem lze dodat, že European R-Cup je zcela novým počinem na našich okruzích, který by měl poněkud rozvířit vody. Poháry cestovních vozů mají jistě své kouzlo, ovšem supersportovní vzhled Radicalů nabízí zcela jinou dimenzi. "Chceme divákům nabídnout opravdu adrenalinovou podívanou a tyto vozy jsou pro ni jako stvořené. Zároveň zveme další závodníky, aby se k nám přidali," říká závěrem promotér Radek Bareš. "Závodění s Radicalem kupodivu není nijak závratně drahé. Letošek bereme jako nultý ročník a chtěli bychom k nám rozšířit tradici, která je třeba v Anglii už na hodně vysoké úrovni. Na začátku dubna jsme se účastnili víkendového podniku na Silverstonu a tam bylo na startu 45 posádek! To už je pochopitelně hodně zajímavé. Jednáme s dalšími domácími i zahraničními jezdci. Startujeme a doufáme, že naše série skutečně obohatí nejenom domácí okruhové dění, “ doplnil promotér.
 

Zpět